Prebehnutie Trnavskej stovky

Na tohtoročnú Trnavskú stovku som sa vybral s cieľom bežať ju, no nie celú, iba do Bukovej (65km) a tam skončiť. Keď som o stovke sníval ešte počas jesene, plánoval som pripraviť sa na beh až do cieľa v Brezovej pod Bradlom (94km), ale v zime som najmä pre množstvo snehu nedokázal nabehať dostatočný objem kilometrov. Mesačné objemy za rok 2009 boli nasledovné:
január: 140km
február: 87km
marec: 160km
apríl: 86km
máj: 170km

V apríli som odbehol maratón (za 3h:17m) a odvtedy som ešte dvakrát absolvoval beh okolo 25-30km. Inak ostatné behy boli kratšie, zvyčajne 10–15km, 60% z nich v teréne.

Priebeh

6.6.2009. Tradičné miesto štartu pod Hlavnou stanicou v Bratislave o 6:20 so štartovným číslom 191. Za tých 20 minúť ktoré uplynuli od šiestej sa teda predomnou ocitlo už 190 borcov a borkýň. Celkovo bolo tento rok vyše 350 účastníkov. Afmosféra na štarte je klasická, účastníci sa navzájom obzerajú a odhadujú svoje sily, všetci vyzerajú ešte neporušene a plní energie.

Vyrážam smerom k cieľu. Vzhľadom na vzdialenosť ktorá má čaká si rozcvičovanie odpúšťam. Z hlavnej stanice som spočiatku kráčal, asi kilometer pre bufetmi na Kolibe začínam bežať. Nezaobišlo sa to bez udivených pohľadov a poznámok kráčajúcich účastníkov. Celkovo sa stretol sotva päť borcov, ktorí bežali, takže údiv bol na mieste.

Počasie je veľmi príjemné, zrána asi 15 stupňov a zamračené, postupne sa otepľuje. Kým dobieham na Biely Kríž, míňam asi 180 ľudí a na kontrole sa zapisujem medzi prvými. Cestou som stretol aj viacero kamarátov (Ľuboš, Miro a Filip) a za Peknou cestou stretávam Ľubomíra Okruhlicu, stovku beží cez Záruby. Za Bielym krížom začína hmla, ktorá trvá až po Čermák.

Pezinská Baba

Na Pezinskej Babe (26km) som za tri hodiny, ubieha to rýchlo. Cestou som minul zvyšných borcov a na Babe som sa pripojil k čelu pomyselného pelotónu – bežcovi Renému. René má malú ľadvinku na páse, v jednej ruke tenkú bundu a v druhej fľašku vody – na ľahšie to už azda ani nejde. Ja nesiem na chrbte malý batoh s potravinami a 1,7L vody. S batohom sa beží fajn, aj keď vody mám zbytočne veľa. René beží v trailových teniskách New Balance, ja mám na nohách cestné Mizuno Wave Rider.

Spolu prebiehame cez Čmelok. Z lesa sa odrazu vynára stredne veľký pes a zúrivo na nás brechá. Nie je to zvlášť príjemné, pomalým krokom cúvame. Pes nás asi minútu nasleduje a potom mizne v lese, odkiaľsi počuť volanie jeho pána.

Prebiehame cez Skalnatú a prichádzame ku kotrole na Čermáku (35km). Pre mňa sú 4 hodiny od štartu. Ako sme sa dozvedeli, pred nami sa nachádza ešte jeden účastník, ale ten vyrazil o jednej v noci. Na Čermáku dopĺňame vodu, zarábam magnézium a delíme sa o soľ ktorú nesiem.

Hubalová

Pokračujeme behom na Hubalovú, prechádzame plot obory a mierime ku sedlu Skalka. Čas v sedle Skalka 5h. Na malebnej ceste cez oboru začínam prvýkrát pociťovať slabosť, znak že sme sa dostali k maratónskej méte. V sedle Skalka sa tak, ako na predošlých zastávkach kŕmime – keďže bežíme, jeme radšej často po menších "dávkach". René má sladké tyčinky a orechy, ja kombinujem sladké rožky s nátierkovým syrom a sladkosťami.

Ďalej zbiehame do Sološnickej doliny. Tu René získava náskok, dole kopcom mu to ide lepšie. Krátky úsek po asfalte a sme pod stúpaním na Vápennú. Hlboký nádych a ideme na to. Smerom nahor to nie je žiadna veľká zábava. Rovnejšie úseky sa snažíme klusať, ale väčšinu cesty kráčame.

Trasa behu Bratislava - Buková

Vápenná

Hore na Vápennej, 6h od štartu (48km). Takmer vôbec nezastavujeme, fúka a rýchlo by sme stuhli. Pokračujeme po skalnatom hrebeni a výhľadmi sa kocháme v pohybe. Skalnaté časti sú nepríjemné, citlivé chodidlá v mäkkých teniskách bolestivo reagujú na každý nášľap na nerovný tvrdý terén, navyše chodník je lemovaný nízkym porastom, v ktorom je aj žihľava.

Nasleduje kontrola na Mesačnej lúke. Dobiehame staršieho pána, ktorý vyrazil o jednej v noci – ide o Ondreja Ríma. Rozpráva detaily známej príhody o tom, ako pred pár rokmi došiel do cieľa, tam sa otočil a šiel naspäť do Bratislavy, kam v nedeľu aj dorazil. Kvalitný výkon skutočného diaľkoplaza, na rozdiel odo mňa rýchlovaseného amatéra. Tiež som si overil informáciu, že na Slovensku máme človeka, ktorý prešiel po všetkých značkovaných turistických chodníkoch – jeho meno je Cyril Porubanec, rozhovor s ním je tu a tu

Dopĺňame vodu a obiehame Klokoč po zvážnici. Tu René začína spomaľovať, vraví že tempo stúpania na Vápennú ho vyčerpalo. Dohodneme sa, že ďalej pobežíme každý svojím tempom a stretneme sa v krčme v Bukovej.

Sólo do Bukovej

Ďalej teda bežím sólo. Tempo začína postupne klesať. Nič konkrétne vyslovene nebolí, len celková únava sa zvyšuje. Z behu mám presilenú len jednu vec – triceps na ruke. Prebieham cez Amonovu lúku a Mon Repos, ide sa výborne, viacmenej dole kopcom. Cesta sa vyrovnáva na Brezinkách (8h). Tu opúšťam červenú značku a po asfaltke mierim do Bukovej. Asfaltový úsek sa beží dobre – chodidlám problém nerobí – aj keď tempo je už dosť biedne. Zatiaľ čo prvé kilometre som bežal tempom asi 5minút/kilometer, tu klesám azda až k 7minút/km.

Naveľa dobieham do obce Buková a v Star bare sa hlásim kontrole. je 14:40, 65km v nohách, 8 hodín a 20 minút od štartu. Prebiehalo to lepšie než som čakal.

V Star bare končím. Viem si predstaviť, že by som bežal ďalej, ale už by to určite nebolo natoľko príjemné a zábavné ako doteraz. Asi po desiatich minútach dobieha René. Dávame si pivo, kofolu a guláš. René dlho nesedí a vyráža ďalej. O 4,5 hodiny mu ide autobus z Brezovej pod Bradlom a chce ho stihnúť. Od tunajších ešte zisťuje, kde tu majú volebnú miestnosť, aby cestou odvolil do EP.
Patrí mu môj obdiv.

Naspäť do BA ma vezie Kamil, vďaka.